Den psykiska ohälsan ökar för varje år och cirka hälften av alla sjukskrivningar är pågrund av psykiskt ohälsa. FN:s experter varnade redan i maj för en global våg av psykisk ohälsa i covid-19 spår.

Isoleringen har inneburit för många att vi känner oss ensamma, nedstämda och/eller oroliga. CES (Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin) rapporterar om den ökade risken för depression och psykisk ohälsa som följd av Covid-19. Det finns en ökad risk för ångest och depression i befolkningen, framförallt bland personer med minskad inkomst och arbetslöshet. Även barn är utsatta, när de inte längre får gå i skolan, umgås med vänner eller klasskompisar. WHO (Världshälsoorganisationen) har gått ut med råd på hur vi kan hantera stress och oro i samband med Covid-19. Ensamhet kan vara farligare än covid-19.

  • Det är normalt att känna sig stressad, orolig, rädd, förvirrad eller arg under kriser.
    Prata med vänner och familj som du litar på. 
  • Om du måste stanna hemma, försök att leva en hälsosam livsstil som innefattar goda sömn- och matvanor samt håll den sociala kontakten med vänner och familj genom telefon. Facetime eller skype där ni också kan se varandra är att rekomendera.
  • Minska din oro genom att begränsa tiden du tittar eller lyssnar på medier som får dig att känna obehagskänslor. 
  • Skriva och föra journal kan hjälpa dig att arbeta igenom känslor av stress och ångest.
    Vilken situation? Vad gjorde du och vad fick de dig att känna?
    Genom att skriva/dokumentera kan du lättare identifiera vad som orsakat dina känslor och då lättare arbeta igenom dem. Du får ökad självmedvetenhet och ser lättare vilka förändringar som behöver göras för att du ska känna dig lugnare och lyckligare.

0

Lämna ett svar

Obligatoriska fält är markerade med *