När en ny vecka börjar kan du känna dig överväldigad och stressad eftersom du inte är tillräckligt förberedd. Om du inte vet vad du behöver göra och när du ska jobba med det är chansen att det händer mycket liten. Att göra en veckoplanering – hjälper dig att uppnå dina mål, uppmuntrar dig att åstadkomma mer och bli mer produktiv.

Här delar vi sju veckoplaneringstips som hjälper dig att bli mer produktiv.

1. Planera din vecka på söndagar

På söndagar gillar vi att koppla av och ladda upp oss själva. Till skillnad från tidigare gör vi nu minimalt arbete på söndagar eftersom det är vår återhämtningsdag. Men vi försöker alltid ta oss tid att planera veckan framåt. Söndagar är den perfekta dagen att börja förbereda och planera för veckan.

Vi rekommenderar att du tar cirka 30 minuter till 1 timme och hittar en lugn plats med din favoritplanerare, digitala kalender eller pappers kalender, vad du än föredrar, och använd den här tiden för att planera hela veckan framåt.

Braindumpa allt du vill få gjort, uppgifter som är ett måste (som att släppa barnen till skolan, arbeta 9-5, sidoproblem osv.), Möten, evenemang, mål för veckan och så vidare.

Därefter kan du starta planeringsprocessen och kartlägga din vecka.

2. Komplicera inte dina planeringsverktyg

Har du massor av anteckningsböcker med uppgifter och idéer listade i var och en?
Vi tenderar att överkomplicera våra planeringsinsatser genom att vara oorganiserade eller duplicera processen genom att skriva ner saker i olika anteckningsböcker eller lappar.

Försök att hålla det enkelt och bryta ner det så här. En pappersplanerare för att ge en bred syn över alla uppgifter som behöver göras.

Bryt sedan ned dina uppgifter, få en mer detaljerad bild av det, skriva anteckningar och ställa in påminnelser i en digital kalender (På mobilen, mailen eller något annat digitalt verktyg?

Så det är definitivt bäst att hålla sig till 1-2 planeringsverktyg för att hjälpa dig att hålla ordning.

3. Prioritera dina uppgifter

Du har din att göra-lista fylld med uppgifter och den ser överväldigande och oändlig ut.
Få inte panik. Nästa steg är enkelt.

Välj de tre bästa uppgifterna för dagen och schemalägg de.
Du kan alltid lägga till mer men se till att du avslutar topp 3 först innan du går vidare till dina andra uppgifter.

Detta är ett så bra sätt att inte känna sig överväldigad och att verkligen fokusera på tre uppgifter åt gången. När du är klar med dessa tre uppgifter och kan gå vidare till fler kommer du att känna dig så grym! 

4. Gruppera ditt arbete

Gruppera liknande uppgifter och arbetar på dem på en gång istället för att växla mellan olika uppgifter, på olika tillfällen.

Exempel: Om du är bloggare och skriver 4 blogginlägg i månaden är ett bra sätt att få till den uppgiften att gruppera att skriva 4 inlägg på en dag. På så sätt behöver du inte göra det igen nästa månad och du kan använda den tiden för att utföra andra uppgifter som att marknadsföra blogginlägg.

På så vis behöver du inte hoppa runt överallt och gör för många saker samtidigt.

5. Dela upp din dag i tidsblock.

Varje block i din kalender kommer att ägnas åt att utföra en specifik uppgift.
Att kombinera en grupp av uppgifter som ex blogginlägg inom ramen av ett tidsblock är ett utmärkt sätt att hålla fokus och undvika multitasking på för många saker samtidigt.

Du förlorar mycket energi när du byter från en uppgift till en annan.
Och för det mesta slutar du inte ens den första uppgiften innan du hoppar till en annan.

här delar vi ett exempel på gruppering av uppgifter i tidsblock.

05:45 – Vakna

06.00 till 07.00 – Din morgonrutin

07.00 till 08.00 – Svara på e-post

08.00 till 12.00 – Skriva 3 blogginlägg (grupperade uppgifter)

12:00 till 13:00 – Lunchpaus

13:00 till 15:00– Skriv en månad med text till sociala medier (gruppering)

15:00 till 16:00 – Nätverka på socialamedier

16:00 till 18:00 – Admin-uppgifter

18.00 till 19.00– Träning

19.00 till 22.00 – Paustid, egentid

22:00 – läggdags

Såhär produktiv kan dagen se ut 🙂

Genom att hålla fast vid gruppering och tidsblockering hjälper det dig att hålla fokus och slutföra uppgifter effektivt.

Gör en översyn mitt i veckan
En bra vana att bygga för produktivitet och ansvarsskyldighet är att skapa en översyn med dig själv.
Det är den tiden du använder för att se vad som fungerar för dig och vad som inte fungerar.
Om du har kontrollerat dina uppgifter eller om du har blivit distraherad.

Eller kanske kom något mycket viktigt upp och du har inte lyckats åstadkomma något på din lista.
Livet händer och slå inte ner dig själv för det. Justera bara och skapa en ny plan.

Så på onsdagar kan du ta en översyn i med dig själv för att se vad du har eller inte har uppnått, vad som fungerar och vad som behöver ändras och vad som kan behöva läggas till eller tas bort från ditt schema.

Att hålla dig själv ansvarig är så viktigt för att bara du kan bestämma ditt liv.

7. Planera in paus

Att planera dina dagar bör inte bara handla om ärenden och arbetssaker.
Var noga med att planera pauser också. Planera tid mellan möten så att du kan andas, din dagliga egenvårdsrutin, familjetid och till och med ensam tid.

Schemaläggning av pauser hjälper dig att ladda batterierna, fokusera på nytt och ge 100%. Det är viktigt att inte överarbeta dig själv.

Till din förvåning kommer pausen faktiskt att göra dig mer produktiv eftersom du tog dig tid att ta hand om dig själv, ladda batterierna med energi och andas.

Slutgiltigen,

Att ta sig tid för veckoplanering är viktigt för framgång och för dig själv.
Vi hoppas att dessa tips hjälper dig att bli mer organiserad och produktiv under hela veckan.

Läs även: Hur hanterar jag vardagsångest?

Har du en speciell metod för din veckoplanering?  Dela gärna med dig i kommentarerna nedan.

0

1 Comment

  1. catar

    This used to be done so people would know if their bill was real or not but now it’s used for different purposes such as tracking down fake five dollar bills and preventing fraud or theft.

Lämna ett svar

Obligatoriska fält är markerade med *