Hösten är här med allt vad det innebär! Tjockare, stickade myskläder, ljus, te, böcker mm. 
Men ibland kan det ju också kännas tungt när det blir mörkare och mörkare och kallare och kallare. Här delar vi 5 tips på hur du förvandlar höstdepp till höstpepp.

1. Ta långa höstpromenader.

Genom att tillbringa mycket tid utomhus – att ta promenader, springa och träna ute i naturen får du massor av energi! På med mysiga träningskläder, bra peppande musik i lurarna eller en motiverande podd.

2. Se hösten som att du sätter dig själv på laddning.

Varva ner och fokusera på att göra saker långsammare än vanligt. Sov en halvtimme längre, lägg dig tidigare på kvällarna. Varva ner med en bok, korsord eller pussel. Det kan verkligen vara så avslappnade och skönt. Låt sakta men säkert batterierna fyllas upp inför ljusets återvändo i mars

3. Gör om hemma.

Gör en ommöblering för ”ny” känsla. Vad har du för känsla i de rummen du kopplar av i? Vad kan du göra ”om” för att det ska kännas mer lugnt.

4. Gör saker du mår bra utav.

Skriv ner vad de sakerna faktiskt är och fokusera på att göra de mer ofta. Saker som inte behöver bottna i att du ska behöva spendera pengar. Det kan vara att ändra din morgonrutin, vilka positiva tankar startar du dagen med? Testa Yoga, meditation, promenad eller en kalldusch kanske? Försök att ha något att se fram emot varje vecka. Stort som smått. Vi mår bra över att ha saker planerat, att se fram emot. Lär dig något nytt inom ett område du gillar. Gillar du att baka? Laga mat? Lär dig en ny rätt/recept.

5. Nystart.

Sätt nya mål och ta tag i de där sakerna som du länge tänkt på men inte gjort; måla eller möblera om hemma, klipp håret, sök ett nytt jobb, leta upp en kurs/utbildning du vill gå eller bjud ut den där personen du vill lära känna lite bättre.

Har du något höst tips du vill dela med dig utav som motverkar höstdepp, som ger dig pepp och energi? 

Vill du läsa mer om höst/vinterdepression? Klicka här!

Kommentarerna gärna nedan ↓🍂

0

Lämna ett svar

Obligatoriska fält är markerade med *